Hunden o Jag

Alla inlägg under januari 2011

Av Jeanette - 25 januari 2011 14:11

   Idag 25/1 går tankarna till vår älskade ängel Foppa som skulle ha fyllt 9 år idag ...Tänder ett ljus och ägnar han och våra Älskade Änglar dom varmaste tankar!

Ha en bra födelsedag däruppe!

Grattis också till mor kära mor!


   

Vi här nere har det jättebra just nu, fast saknaden stor! Vi går från klarhet till klarhet, men har mycket att lära och kämpa med! Fått hjälp med att bena i lite svåra situationer...Känns som jag är på G nu med en inre resa!

Börjar faktist tro på året 2011 och framtiden & Livet  


  

Filuren och jag då... ja va ha vi gjort?!(rotar snabbt i minnet) förutom det vanliga

* Lördags var vi in och prova på sök och efter gick vi en prommis med Mia och hennes vovvar!

*Söndag Kalas hos mor

*Kumla Bk, Träna, fika och promenera


Idag vilar vi inför Ludde besök som ska komma och liva upp hemmets lugna vrå mellan Ons - Sön då föräldrarna ska till sälen  

...och då ska här klättras  Mysas och pysas!



Ja det vart ett snabb liten uppdatering ;)...

På återseende!


Jeanette & Fernando







Av Jeanette - 20 januari 2011 05:30

   


Släpp fångarna loss det är vår...Ja igår var det vår här trots minusgrader och jag hade jag vårkänslor och var full av träningslust och energi efter att ha vart på föreläsning med Maria Hagström. Så bra och mycket matnyttigt man kan ta till sig.


Att lägga en bra grund = Belöningsintresse

Detaljer/Moment

Att lägga in kedjor tidigt så det håller vid ev tävling

Tävlingsträna mycket


Fråga sig efter varje tillfälle:

Är det det här jag vill? Utvärdera efter varje tillfälle!


Gå vidare i träningen...stanna inte för länge!Gå vidare!


Stilla övningar...Belöna så länge helt stilla! avsluta så fort hunden rör sig minsta lilla!


Tempo ta i övningar! (Här ska vi jobba mycket nu)

Varsegod/ Vid sakta dra bort

Avlämnande/ dutt i hand

Gripa snabbt/tävla med hunden

Springfort/ tävla med hunden

Häng på/börja springa

Snabbhet/långa sträckor/korta ner efterhand


Stolen/ Att runda en stol el ryggsäck för att sen kunna skicka hunden ut från dig och in och sa man kan träna typ ställande läggande mm


Gick hem direkt och testa...Vart hålls vi? Vart ska vi börja?

Intesset finns gott, men mer action tack ;)

Så vi började med Tempo övningarna, måste också lära mig att avsluta i tid, så korta pass! Avsluta innan han hinner tappa intresset före mig! Men det är lite svårt för det är ju så kul när man får igång han! Ska kolla lite mer idag, men kanske det blir så att jag även får plocka dän lite av "Speletsregler" ett tag för den här herren...Valter var mer på, eller snarare JÄTTEMYCKET på, så man hade blodvite varje gång vid den här åldern   . Så där var det en nödvändighet att lägga in "lekregler" tidigt! Så det är sånt också jag måste komma underfund med också! Det är inte Valter jag tränar nu...Helt ny individ och nya tränings sätt... Svårt, för jag kör lite på atotomatik   ...



Men han är lättlärd i det mesta(ex avlämnadet). Han har lärt sig mycket tycker jag som vi tränat inne på, sitt stanna kvar och jag kan lämna rummet, kasta godis mm över bredvid. Apporten kort stund. ligg-snabba ligg som är jättefina :) Stanna, stå har vi nyss börjat med. Sitta i position med ögon kontakt! Vi är ju i starten så det är ju inga längre stunder han stannar, står mm!

Kom, men som sista dagarna betyder jag kommer om jag inte har nått vettigare för mig..hm!


Är det nått jag inte får han och fatta så är det avlämnade av grejor!

Vet knappt hur man lär in det heller då Valters favvo moment var just att lämna av...Fernando springer i väg och lägger sig nån stans med grejen och försöker man locka på han så släpper han och kommer utan. Får hämta diverse grejor långt upp i snödrivor mm mm   


Men nu fick ju vi ett tips att lära in dutt i handen...bara ett problem här?

Känner mig inte motiverad för jag fattar inte slutpoängen..och det känns lite långsökt ;) Nån som provat och kan förklara nyttan och det possetiva med det eller finns det nått annat bra sätt? 


Igår då...Lite stadsträning i storstaden Kumla! Gick hur bra som helst, lugn och förig och passerade förbi människor utan något som helst dragning! Då är det nästan mer här runt, för kommer det nån enstaka så kollar han och vill gärna fram och hälsa om han skulle få. Men det var inge sånt här...Brydde sig inte utan gick i sin egen lilla värd av alla fina underbara dofter :) 


Vi stötte på en vi kände som han fick hälsa på men då är han lite överglad, studsar hoppar. Men sitter ändock fint tills ett varsegod! Men hälsa fint måste vi också träna på...har faktist inte lagt ner nått i det då jag tyckt det vart bättre med överglad än reserverad som det står att den här rasen kan va. Men jag har väldigt svårt att tro att han kommer bli det så nu ska jag faktist försöka ta tag i den här biten också ;)


Efter Kumla åkte jag till Mamma på en fika och sen en sväng till Bra och Begagnat där jag fynda mig ett sprillans nytt hundgaller för 75:-


  

Toppen!!!


Men nu har Texas klivit över tröskeln så nu ska jag bara få på mig kläder sen vankas det en morron runda för mig och killarna! Ha en bra dag där ute...Håller tummar för vårväder idag med! // Jeanette

Av Jeanette - 17 januari 2011 19:19

Gos Kille   !


Nu var det ett tag sen...Typ så länge sen som en slö kille, har gått till pigg go och gla :) Jo nu är han fitt for, och han har tom gjort en och annat bus utan mattes tillåtelse. Som att visa att han INTE är en "stanna hemma" hund på framsidan av altan. Gräset är grönare... eller rättare sagt, snön är vitare på andra sidan! Mycket större ytor att raca runt på...Jippi sa han varje gång han lyckades så nu är den sidan stängd till våren då även matte kan/vill sitta med koppen och vill springa efter valpen...;)


Så med det betraktade jag han frisk och då även börjat våra vanliga rundor och en och annan skogsrunda har det blivit! 

 


Har även sökt två jobb...Så nöjd och glad över mig själv så nu är det bara söka vidare och se om man tillslut kan få något vettigt att göra på dagarna. 


Barnbarnet Wilmer var även och förgyllde en natt och dag. Då stod det pannkaka på Menyn. Han bjöd då även in "Tjejen" och dom pyssla ungefär va matte gör...Data och träna hund!



I lördags var även jag och Tessan och sålde på Loppis och fick i hopp 750:-/var i vinst! Nöjd :) Då var Fernando  och höll Mamma sällskap och det hade gått jättebra...Där fick han även en långrunda i storstadsmiljö.


Däremot var jag inte lika nöjd med livet igår och inte kunde jag skylla på pengar heller. Saknade Valter så och allt va nattsvart! Försökte rycka upp mig och vi åkte till Öbk och träffa upp Mia. Men det va inge bra... Tårarna bara rann! Så ibland (som igår) ska man nog inte ens försöka utan bara acceptera och låta det va så!

Blev i allfall lite miljöträning och sen hem och tröst åt jag och sov...


En favorit som återkommit ofta sista veckan...MUMS!

  

Men upp och ner som det är... så Idag har det känts upp igen!

Tog en långrunda vid Eriksson sen åkte vi till Bibbi och fika och klämde och goa med hennes nykomling Ozzy! Därefter mötte vi upp Mia på Kumla bk och träna, idag vart det inkallning, kontakt, snabba ligg som gick bra, lite ofukuserad ibland av dom andra hundarna men kommer jätteduktigt trots störning.  


Men nu får vi börja träna ringträning för nu är vi anmälda till Örebro mässan.

Det var tack vare Bibbi, jag hade noll koll på att det va sista anm idag   ...så det hade kunna gå i stöpet.

Men nu så! Mer regn och barmark så vi kan springa...Bara en liten önskan så där!


Annars lär vi få springa på blöta isbanor...men va gör väll det har invetsterat i världens bästa broddar...  


I morrn kommer Texas sen blir det Kumla Bk men då för att gå på föreläsning med Maria Hagström...Ska bli så kul! Hoppas på Insperation! Insperation! Insperation!


Jaha det va allt för den här gången...En bra dag! Så när som på hela, hälsar Fernando som fått klona klippta. 


Ha det gott // Jeanette


Av Jeanette - 12 januari 2011 07:08

(Duktig apportör)


Fernando är inte jättepigg men ändock piggare. Häromkvällen hade han ett riktigt spel, kampa med filtarna i soffan upp på köksbänken och balansera på soffryggarna...oj så gla en matte kan bli av att ha en liten "akrobatisk marodör" i huset :D ...Inte alls lika flåsig heller!

Så kanske kan det ha varit så enkelt att han fått för mycket föda så nu har jag stort hopp om det lilla livet! Jag tror dock att lite sviter efter hostan sitter i fortfarande. Han har visserligen vart helt hostfri ett par dagar men hörde ett par harklingar i går men dock utan slem. Men jag försöker ta det lugn med han så fortfarande bara lugna koppelpromenader och lite lugnare träning som ex Apporten :) Jätteduktig är han må jag säga! Mycket lättlärd liten kille!


Men vi längtar efter lek och buspromenaderna med Texas för vi är i "arrest" ännu och tar det säkra för det osäkra med möte med andra hundar. Men fortsätter det så här, och inget annat händer tänker jag betrakta han som smittfri på söndag! 



Han har ju valt rätt tid att va sjuk på iallfall, för här på gatorna går det inte att gå några längre svängar! Så jag är väldans glad att han är en mycket bra koppelhund! Här hemma är det mer än halt och idag vågar man ju inte ens tänka tanken på hur det ska va med pudrat snö över isen. Ska till läkaren i Hallsberg idag, men det är frågan ens om man vågar ge sig ut...får se om jag avbokar...


Men i går tog vi oss till Via spåret och gick där i spåret istället...Där var det lättare med fotfästet! Igår hade jag en sån där bra dag,  bara vaknade och var fylld med lust och energi och allt kändes bara så mycket lättare...Undrar ibland vad det är som påverkar så? Att man bara kan vakna till vissa kännslor...Både som igår BRA, och som idag vaknar och allt känns OFF!...Hm


Man får va gla´ åt det lilla att hela dan i går kändes mycket bra. Börja morgonen med hemma sysslor och viktigt pappers göra sånt som hängt över som en mara. Kolla jobb, kurser och bara kände att det måste hända nått nytt i livet. Alltid en böjan...ska bara komma till steget att våga söka, för det är det där största problemet ligger :) 

Sen vart det  prommisen i Via, sen fika på klubben...Sen viktiga ärenden och barnvakt till kvällen hos barnbarna! Så det va en bra dag!!!


Men idag är en annandag och ingen vet vad den har i beredskap...Dags energin är inte detsamma, men som sagt underbart är kort  ;)


// Jeanette




Av Jeanette - 10 januari 2011 06:36


Kanske kan det va så enkelt att han får för mycket mat och är "däst" liksom!

Ska allfall prova att sänka matintaget ett tag och se vart det tar vägen!


   

När han kom för ca 1,5 månad sen vägde han 20,1 och häromdan 23,4 med koppel...Så han har ju lagt på sig ca:3 kg och kanske det kan va så att det är lite väl mycket !!!???

Kanske är som att bli serverad julbord dagligen ;)...och det vet man ju, hur man kan må på det...inte så bra! 

Han får ju vad som står på ca.7 dl dagligen...men sen får han ju även en hel del utöver då vi tränar.

Ska försöka hålla mer koll och inkludera det i hans dax ranson och se vad som händer.


Har även Bytt till Standart Extra så det kan ju faktist tänkas att det är kraftigare eller tar åt sig det bättre, än det han åt innan, vad vet jag!

Frågorna och funderingarna är iallfall många!


Så ja, det är bara testa och se vart det bär oss!



   

http://foderbilen.se/review/product/list/id/56/category/11/


// Jeanette


Av Jeanette - 9 januari 2011 18:43

  

Så får han nog heta snart, om det inte kommer fram lite energi och vilja i den lilla pojken snart! Ute pigg och gla...Men inne??  Vi har ju inte ens börjat arbeta.......!!?? Sover sover sover eller helt sävlig i allt han gör?? Ska det va så här tro??? Kan iallfall inte låta bli att oroas......


Han är allfall bättre i sin hosta, så hoppet är ju att han vart påverkad av en släng virus sen han kom och att det kommer fram lite mer vilja och energi med ännu mer vila vila...


Men Less less less är jag iallfall på denna känsla och att inte göra ett skit, önskar att redan kvällen var här, efter morgon bestyren är klara.

Idag stod jag inte ut så då fick det bli lite ensamhetsträning och jag begav mig till Ikea för att bara gå runt och se folk...köpte visseligen glödlampor!


Därefter åkte jag hem och hämta Fernando för en runda som vi tog i Hällabrottet i skogen pga av gatorna här går inte att gå på...Glashalt så jag tom har vurpat för första gången i år! Efter det tog jag en sväng till Tina på en kopp kaffe! Skönt var det att komma ut, men väl hemma växer frustrationen...


Helgen har förflutit ungefär på samma sätt...en sväng till Loppis igår med dottern i går där vi gjorde lie fynd! Därefter hyrde jag en film och kolla på för att sen kolla på tv till det va dax att slå igen dom blå!


I fredags var vi också och kolla in Wilmer när han lärde sig slalom i Fredags eftermiddag! Vara så liten och så duktig, och det kommer inte från farmor iallfall. Tog med mig nya kameran och skulle testa men här behövs mer lärdom för inga höjdar kort direkt! Det är nog bara att plocka fram instruktionsboken igen............

Därefter kolla vi in Wilmer när han spela wiii...

   

  


Inte så muntert här idag...kanske inte i morgon...kanske inte nästa heller...

Men förhoppningsvis nån annandag // Jeanette




Av Jeanette - 8 januari 2011 08:07

  

VALTER


"Det första man känner är en fruktansvärd sprängande huvudvärk,sen försvinner den.

Han säger att du fattade rätt beslut, han kände att det var dags och han var beredd att gå över.

Du måste ha märkt av honom på olika sätt.Han visar att han lägger sig tätt intill dig. Han kommer att vara med dig  även i fortsättningen. Men inte på ett lika intensivt sätt.

Han känner en stark kärlek dig.

Han har en svart/vit hund med sig vid sin sida där han är nu.

Han visar även en svart/vit hund men det är en hund som är i livet.(här vet jag ju att färgen var fel) (Ljus mörk )Han säger jämför oss inte!

Han visar en mindre boll men jag vet inte varför.Allting känns bra nu,säger han men han vill att du ska må bra."


Efter allt "konstigt" som hänt efter Valter´s bortgång kunde jag inte släppa, och heller inte lita fullt ut på vad jag känt och sett! Så funderingarna tog över och jag tog återigen hjälp av "hundprataren" Mona!


Farsinerande...Inget nytt, bara en bekräftelse på vad jag känt. Bollen vet jag idag inte vad den kan betyda? Kannske det kommer, Precis som S:et som skulle ha stor betydelse i hans liv.

Då en gåta... idag vet jag att det står för Strömsholm och Sälvensgård där han fick somna in...Han fick sin sömn, han fick sitt lugn och ro!


MEN VAD JAG SAKNAR HAN // Jeanette


Av Jeanette - 6 januari 2011 06:50


Ja, så fick det bli, när jag vaknade i går morse och han kändes ännu sämre än dagen innan! Jättetrött, andades snabbt och jättelugnt omvart annat, så rädslan tog över och vi fick en tid direkt på morgonen! Som tur var lät lungorna fina och vetrinären ville inte sätta in pencelin som det såg ut för dagen...Men fick rådet Bisolvon och tempa han dagligen! Men det va nog Kulmen av isberget! Väl hemma sov han några timmar, sen på kvällen fick vi besök och han va med hela tiden. Efter det så sov han inte heller utan tugga ben och greja med diverse ting! Lika så nu på morgonen, ligger han tuggar för fullt och har så gjort ett par timmar...

Så nu så...Nu är han nog på den friska vägen och Matte pustar ut   !


Fick också en vettig och en ganska logisk förklaring till hur det smittar och förhållningsätt. Det är som när vi människor får virus! Smittar mest veckan innan symtom påvisat! Därefter avtar smitto risken om ca 1-2 veckor. Träffa inte andra hundar. Människan i kontakt med andra hundar. God handhygen och vanligt förnufft! Så hysterin som vekar vara att man ska vara karantän satt mer eller mindre kanske är lite överdriven! Givetvis ska man ska va försiktig med sunt bonnförnuft! Så nu är jag lugn ;) 


Fernando var iallfall jätteduktig hos "Vetten" inga dåliga erfarenheter med oss hem och han tog allt för va det var...Bara Kul med snälla "Tanter" ;)


På eftermiddagen kom Sussie och Ludde kom över och vi gotta oss på en Prinsses bakelse!


Och dom här två roade sig på sitt och samma sätt ;) 


                        Tjena kompis!...Kan jag få pussa dig HELA TIDEN!

  

                                         Nopp..inte HELA TIDEN!


 

Här ska städas!

  

                      Trött och nöjd över sin insatts i farmors skitiga hem....


                    Städat och klart, då lite tv mys....i ett par sekunder



Tils dom fann ett gemensamt intresse...Liljan!


    

?????    


                          Går det att äta? Jag provar först om det är ätbart....


                                    Sen kan du få Liljan smaka!



Kvällen var tvärlugn...Försökte kolla på tv men vakna upp på soffan ett par timmar senare och då var nattens timmar redan här. Men nu är det en ny dag, med en piggare Fernando...så det kan bara bli en bra dag :)


Trevlig helg på er! // Jeanette & Fernando


Gå till Pajaz hemsida

 

Presentation

  Hej och välkomna! Här huserar Briarden PAJAZ 

och sen jag och min katt Kompiz.  Så vill ni, häng på våra upptåg i smått & gott i allt & ingen... För nu kör vi    

Vädret idag

Vädret Kumla

Besöksstatistik

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Länkar

Översättning/Translate

Mer besökare

Mina hjärtan

   

                  

         

 

            

 

 

   

     

 

    


Ovido - Quiz & Flashcards